18 augusti

började med att dra till bmw och beställa tid för felsökning med specialdator. Fick en tid nästa fredag (28 augusti). Därefter fixade jag och tobias belysning på släpet, var tvungen att införskaffa ett par nya lampor.. Senare på dagen byttes jordkablaget ut då jag länge misstänkt att de kablarna varit dåliga strömledare. Pluskabeln från batteri nr 1 byttes ut även den mot en kraftigare en kabel. Efter tester visade det sig att både startmotorn och glödstiften fick ca 0,5 volt mer än innan. Jag kollade även efter killen på månssons diesel rekomendation om spridaren fick ström vilket den fick...

Härliga bilder på båten va? =)



17 augusti

Va på bmw och kollade om dom visste något som kunde va fel, det enda dom trodde det kunde va var att bränslepumpen är för klen, enligt dom behövdes det minst 3 bar. Verkar konstigt? hursomhelst skickade dom mig till auto diesel i malmö, dom visste inte mer utan bad mig ringa månssons diesel i hamstad tror ja.. Han visste däremot lite mer. Fick reda på att spridaren suger diesel av sig själv så en bränslepump behövs egentligen inte.. lustigt va?  Det ende han kunde säga på rak arm var att kolla om spridaren får ström när motorn startat. Om det inte fungerade skulle vi ta båten till bmw i lund för att felsöka med hjälp av dator som kopplas in på styrdatorn och därav förmodligen hitta vad som felar..

15 augusti

Heldag, henke hjälpte mig i typ 2 timmar. Pappa hade fått för sig att bränslepumpen va för klen så han hade köpt en ny som vi monterade. Den nya klarade upp till 0.4 bar gentemot den gamlas 0.2-0.3 bar.. Efter att den monterats försökte vi starta motorn på nytt. dock utan resultat. Åkte och köpte dieselrengöring för att hälla i insprutningsrören och injektorerna. Dock utan resultat, motorn startar "nästan", den puffar igång men dör sedan direkt. Efter lite felsökning och nästan alla relänen provade gav vi upp för dagen..


9 augusti

Ett par timmar i garaget åt skogen! Började med att försöka montera hydralsystemet till drevet, en slang skulle skruvas fast på insidan av drevet. Typ omöjligt att komma åt då motorn är på plats. Efter en timmes tid gjordes ett specialverktyg som en timme senare gick isönder.. Lyckades till slut få fast den men då sprack gängerna..

Efter en sådan besvikelse provade jag istället att starta motorn, gick inte så bra. motorn vill inte längre gå igång..


RSS 2.0