31 oktorber

Provkörning med båten idag utanför Lomma. Bra väder, blåste endast 2 m/s.

Dieselnfiltret tömdes innan vi åkte i tron om att den skulle va fylld med vatten och/eller luft. I efterhand vet vi att den inte var det.
När båten lagts i och motorn startats skruvades tanklocket upp en bit, då vi efter förra provkörningen trott att det va undertryck i tanken som gjorde att den ströp motorn efter en stund.
Efter ett par turer och max uppmätt hastighet sträckte sig till ynka 35 knop började motorn tappa gas igen. Till slut gick den bara på tomgång och jag blev tvungena att puttra in på tomgång till hamnen.
Vid 35 knop varavde motorn bara 4000 rpm, vilket är konstigt då varvstoppet ligge rpå 5500 rpm. Märkligt nog gick det inte att varva den mer, kändes som om den inte fick tillräckligt med bränsle. = samma problem som förra gången. Att den funkar hyffsat bra i början kan vara för att kallstartsystemet är igång och att det sedan stängs av när motorn blir varmare.
Ska ringa dieselmånsson i kristianstad och kolla om dom har några tips på vad det kan vara, själv anser jag att den får för lite bränsle men mina kunkskaper om dieslar är att tvivla på. Dock stödjer alla resultat mina tankar.


RSS 2.0