24

sugen som man var blev det lite meck idag med. gick tyvärr itne överbra. startade motorn, tog dock ett tag innan den gick igång. inte bra... kopplade om lite i elsystemet men blev inte bättre för det.. luftade även vattensystemet och där gick ner ett par liter till menmen.. båten får vila nu. åker till kroatien snart och kommer hem den 8 nästa månad :P

23 juli

MOTORN STARTADE!!

ja du hörde rätt! motorn startade. Krävdes dock två helt urladdade batterier och sedan starthjälp från pappas bil...men den gick igång :D:D

Först luftades insprutningsrören ett par gånger innan den till slut efter typ 2 timmars körning med startmotorn gick igång.
Dock funkade inte gasen så ska försöka fixa det på något sätt, fudnerar på att gå till bmw i lund och be om hjälp :P

Motorn gick även lite ojämnt och dog efter ett tag, gick sedan inte att starta förrän den blev kall. Lite konstigt eftersom kylarna inte vara kalla alls.. får lufta vattensystemet ett par gånger innan ja kan ta ställning till om det är problemet.


22 juli

halvdag med fassan och delvis henke och macce. typ 9.30 till 17.00.

Började med en tur till gastelyckan där kylarslang inhandlades som sedan monterades. (Kylsystemet är nu helt komplett)
Sedan en tur till mekonomen där 7delad kabel införskaffades. (monterades mellan elektronikboxen till motorn och elektronikboxen i motorrummet). Sladdarna kopplades in till startmotor, bränslepump och tänding till. Nu funkar tädningslåset i gashandtaget. All resterande el kopplades in och sedan lite småpill här och där innan olja och vatten fylldes på. Efter kontroll att bränslepumpen fungerade blev det en runde till shell där 20 liter diesel införskaffades. Dieseln hälldes i tanken och vi fyllde systemet. Sedan efter väldigt många startförsök var vi tvugna att avsluta. Motorn startade dock nästan. Den taktade till några gånger men tror nog att vi måste lufta systemet för att den ska gå igång helt.  

21 juli

heldag med fassan och delvis tobbe. 9.15 till 23.35 =)

började med att åka till pappas gamla kompis bengt i södra sandby som skulle ha någon värmeväxlare vi kunde få till projektet, som tur va hade han två små men efektfulla sådana. Nästan 10 ggr mindre än dom vi köpte på en skrot som inte funka. Sedan bar det av till mekonomen och rörgrossisten i lund. Vi fick tag på mässingskopplingar till värmeväxlarna men tyvärr inga kylslangar..

Tillbaka hem monterades värmeväxlarna ochkopplingarna svarvades så det skulle passa perfekt.
Motorfästena fram skruvades fast på riktigt, först förborrning sen bultning =)
Elen till motorn fästes upp på snyggt sätt på en platta. Tillfälligt avgasrör monterades.

Framåt eftermiddagen bar det av till biltema för kylarslangar och slangklämmor. HIttade dock bara slangar i en av storlekarna vi behövde... ska fixa det imorn.

Efter maten började vi kolla på elen till hela motorn som är ett helvete. sjukt svårt att hitta rätt sladdar även om man har elschemat.. men vi hittade sladdarna till startmotorn och bränsleupmpen :P



20 juli

Mycket gjort idag! Heldag med fadern min, började nio i morse å slutade nio på kvällen =)

Gjort idag:
- flyttat spänningsarmen till remmen och sedan monterade allt
- varit på bmw och hämtat packningarna till grenrören
- passat in så att axeln från drevet passar in i "motorplattan"
- sågat till distanser till främre motorfästena
- gjort nya fästen till oljekylaren och sedan monterat och kopplat in den

- kopplat in kylsystemet, dock inte kylaren...
- monterat grenrören med de nya packningarna
- skruvat ihop oljesystemet via turbo och motor
- monterat och fixat ihop luftrör mellan turbo och grenrör
- dragit strömkabel till startmotor och jord till motorn
- pillat med det elektroniska till gasreglaget mm. sjukt många sladdar!

---- Dragit runt motorn med startmotorn :D:D

sensation!

imorn blir det till att åka och fixa värmeväxlare till kylsystemet å sedan montera


6 juli

STOOOOOOR dag idag =) helkväll med tobbe å fassan. blev mer gjort än på länge. Fader min hade under dagens lopp varit på jm marin i malmö å köpt en beg. kopplingsplatta som passa drevet. Efter lite kapninga roch nya hål i plattan passade den även svängjhulet på motorn =). alla motorfästena togs av och målades. eftger snabbtorkning monterades dessa igen. provade lite snabbt att sätta in axeln, dock utanm resultat =( men vi vet att det fungerar om man bara har lite mer tid. Rengjorde och målade även stötdämparna tilll drevet.

bild på kopplingsplattan monterad på motorn. 


5 juli

var meningen att det skulle va heldag i garaget med fadern min, blev tyvärr inte så. båda var helt slutkörda från igår eller nåt så blev typ 2 timmars meck, jag fixade fast luftfiltret, blev ganska bra tycker ja allt =) pappa å jag började sedan spekulera närmare i hur kopplingen mellan motor/drev skulle fungera. krävs stor nogrannhet då kopplingen ska klara väldigt stort vridmoment...



3 juli

halvkväll med tobbe, gick åt till att dela växellådan. fy fan vilket jobb. efter att pappa knäckt rätt torks bits (modell megastor) var vi tvugna att svetsa fast korta bultar på torks skruvarnas skallar. jobbigt men skoj. Till sist gick det å vi fick isär den. axeln till höger är den som ska användas i samband med kopplingen mellan motor å drev. Dom andra dreven täntke tobbe ha i sitt akvarium... haha



för övrigt så ska ja ut å åka slalomskida imorn :D:D

2 juni

ett försök till garagkväll med tobbe. försökte dela på växellådan då axel i den ska användas vid kopplingen mellan motorn och drevet. gick dock inte. vi var båda helt mega trötta så blev inget vettigt gjort tyvärr..

30 juni

biltema med tobbe idag. blev inte jätte mkt mer gjort denna kväll. kapade dock rören till oljekylaren så att dom ska passa ihop. Dom ska lödas ihop för att klara trycket. Tidigare idag kapade jag till rambitarna till rutorna. blev mkt fint.

Ska till Bmw imorn och beställa några packningar till motorn.



RSS 2.0