27 sept
SJÖSÄTTNING IDAG!!!!! 369 dagar sen jag hämtade hem båten
Va Barsebäck idag med pappa, tobbe och Lee!! Puttrade runt lite i hamnen för att kolla att allt fungerade, körde senare ut en runda utanför hamnen, dock bara några hundra meter ut. blåste runt 7 m/s så va hyffsat stora vågor för en 5 meters båt.
Resultat efter dagens tur :
- nyckeln gick av på mitten i låset = måste fixa ett nytt tändlås.
- läckage vid drevet = måste täta jätte mycket!
- Generatorn laddar inget, ska plocka av och kolla vad som är felet.
- växelföraren funkar inte helt bra, funkar varken fram eller back helt korrekt.
- oljeläckage där oljetrycksgivaren är monterad.
- vatten temp givaren gav inget utslag, förmodligen jordfel.
- handtag till veven på släpet.
- läckage vid returslangarna uppe vid insprutningen.
- drevet slår upp vid när man backar.
Ska även montera hydralsystemet så småningom.
26 sept
Heldag med tobbe, fassan och delvis lee. Blev sjukt mkt gjort
- centrerade överföringsplattan. fick fräsa upp hålen för att den skulle komma så centralt som möjligt. endast 3/10 mm glapp nu.
- la in extra distanser på vänster/höger motorfäste fram och tog bort på höger bak.
- Fick drevet på plats. även växelhuset
- ställde in växelmekanismen så att båda växlar skulle gå i.
- varvmätaren kopplades in. är dock felkalibrerad, visar dubbelt upp..
- Kopplade in oljetrycksmätaren.
- provade så att drevet pumpade upp vatten till kylningen.
- Fixade allmänt båten så att den skulle va färdig för sjösättning =)
22 sep
två timmar i mörket resulterade i att stolsfästena monterades. blev finfint!
stolsfästena monterades med 4 st 7x30 mm "träskruvar", limmade även mellan platta och golv.
21 sep
Målade även drevet svart. blev finfint.

19 sep
12 september
Det blev nu dags för ett långtidstest med motorn. Efter ett par minuter såg vi att tempmätaren började röra sig. Great succes :D
Temperaturen steg dock till 110 grader. vilket är för mkt, därför plockade vi av termostatet och kokade det för att kolla om det öppnar vid 80 c. det gjorde det. vi fyllde på med mer vatten än innan och provade igen. tempen stannade vid 100 c men efter en kvart gick en koppling mellan 2 slangar av. där tog det slut idag. ska göra en bättre koppling och sen prova igen.
pappa lekte lite med sin båt också. fast hans låter mkt mesigare än min när jag varvar upp min till typ 6-7 tusen rpm :D
bilden med en röd ring visar dieselpumpen och felet med den innan var att den skulle flyttas lite framåt för att släppa igenom mer diesel. enkelt om man vet men förjävligt om man inte har en susning!
bilden uppe till höger visar sadelstolpen med en vatten temp givare :P

10 sep
Tro det eller ej men nu spinner den som en katt!!!!! efter lite felsökningar och sedan lite inställningar av dieselpumpen på ett helt nytt sätt gick den som fan. startar lättare nu än när den satt i bilen. Problemet innan var att den fick på tok för lite diesel vilket gjorde att inte gasen funkade. Nu låter den fint som fan vid gaspådrag. märks att det är en turbo motor =)
Riktigt schyssta killar på Diesel Månsson! rekomenderar starkt dom om ni har problem med er diesel nån gång =)
länk till provstart av motorn :D
http://www.youtube.com/watch?v=cw2ahBATOcw
Nu finns det mycket att göra igen!!:D

2 sep
PLockade av locket på spridaren och kollade om spridaren gav utslag vid start, vilken den gjorde.. Provade att strypa lufttillförseln lite men det gick inget vidare.
Ny diagnos: Startar lätt första gången men dör efter några minuter. Därefter dör den direkt när den startat. Varken kylarvatten elelr något på motorn har hunnit bli speciellt varmt på den tiden.
1 sep
Den snurrade i ca 1.5 min innan den dog. När vi provade att starta igen gick den igång men dog direkt. efter tre likadana försök lade vi ner.
En ny diagnos nu! Det vi spekulerar i nu är att någon temp givare går in och stoppar motorn kanske.. ska prova några fler gånger så vi är säkra.
29 maj
Vi fortsaatte sedan med gasreglaget som efter en stunds mätningar som också den var korrekt inkopplad. konstigt..
Till sist kollade vi om luft temp givaren fungerade genom att mäta resistansen om man värmde den. den fungerade och även kablarna till den var korrekt inkopplade..
Efter alla "felsökningar" gjordes ett startförsök, dock utan resultat.... =(
28 maj
Var på Theanders i Lund strax innan 9 på morgonen med båten. Anders, (min kontaktperson där) bad oss ställe båten utanför garaget så skulle dom höra av sig sen när dom var färdiga. Vid 4 tiden hämtades båten hem och vi fick tre feldiagnoser efter att dom felsökt med deras dator.
1. hastighetsmätare inte inkopplad (dom menar gasreglaget)
2. Varvtalsgivaren ger inte respons till spridaren
3. luft temp mätaren inte inkopplad
med dessa resultat var vi redo att felsöka själva nu =)