27 sept

SJÖSÄTTNING IDAG!!!!! 369 dagar sen jag hämtade hem båten

Va Barsebäck idag med pappa, tobbe och Lee!! Puttrade runt lite i hamnen för att kolla att allt fungerade, körde senare ut en runda utanför hamnen, dock bara några hundra meter ut. blåste runt 7 m/s så va hyffsat stora vågor för en 5 meters båt.
Resultat efter dagens tur :

  • nyckeln gick av på mitten i låset = måste fixa ett nytt tändlås.
  • läckage vid drevet = måste täta jätte mycket!
  • Generatorn laddar inget, ska plocka av och kolla vad som är felet.
  •  växelföraren funkar inte helt bra, funkar varken fram eller back helt korrekt.
  • oljeläckage där oljetrycksgivaren är monterad.
  • vatten temp givaren gav inget utslag, förmodligen jordfel.
  • handtag till veven på släpet.
  • läckage vid returslangarna uppe vid insprutningen.
  • drevet slår upp vid när man backar.

Ska även montera hydralsystemet så småningom.  


26 sept

Heldag med tobbe, fassan och delvis lee. Blev sjukt mkt gjort

  • centrerade överföringsplattan. fick fräsa upp hålen för att den skulle komma så centralt som möjligt. endast 3/10 mm glapp nu.
  • la in extra distanser på vänster/höger motorfäste fram och tog bort på höger bak.
  • Fick drevet på plats. även växelhuset 
  • ställde in växelmekanismen så att båda växlar skulle gå i.
  • varvmätaren kopplades in. är dock felkalibrerad, visar dubbelt upp..
  • Kopplade in oljetrycksmätaren.
  • provade så att drevet pumpade upp vatten till kylningen.
  • Fixade allmänt båten så att den skulle va färdig för sjösättning =)






22 sep

två timmar i mörket resulterade i att stolsfästena monterades. blev finfint! 
stolsfästena monterades med 4 st 7x30 mm "träskruvar", limmade även mellan platta och golv.


21 sep

Gjorde ett långtest med motorn, hade igång den i över en halvtimme utan några som helst problem. temperaturen låg på runt strax innan 80 grader hela tiden. (lite låg temp men kan bero på att där inte är någon motorhuv elelr för att motorn inte är belastad än)

Målade även drevet svart. blev finfint.


19 sep

luftade kylsystemet idag, provade även det och det verkar som om kylningen funkar bra. termostatet öppnar vid 80 grader så allt funkar bra. Bytade även ut dom kopplingar som gick av under senaste testet mot ett par riktiga som fassan svarvat till.

12 september

Började med att plocka av grenrören för att montera dit stabiliteringsarmarna för insprutningsrören. Sen kom tobbe. vi började då tänka på hur vi skulle montera vatten temp. givaren. det blev till slut i ett rörbit mellan två slangar. "Rörbiten är för övrigt en sadelstolpe". Därefter fick vi dra en ny 7 delad sladd från elektronikboxen vid aktern till elektronikboxen vid soffan. sen koppla vi in allt och även framme vid mätaren.

Det blev nu dags för ett långtidstest med motorn. Efter ett par minuter såg vi att tempmätaren började röra sig. Great succes :D

Temperaturen steg dock till 110 grader. vilket är för mkt, därför plockade vi av termostatet och kokade det för att kolla om det öppnar vid 80 c. det gjorde det. vi fyllde på med mer vatten än innan och provade igen. tempen stannade vid 100 c men efter en kvart gick en koppling mellan 2 slangar av. där tog det slut idag. ska göra en bättre koppling och sen prova igen.

pappa lekte lite med sin båt också. fast hans låter mkt mesigare än min när jag varvar upp min till typ 6-7 tusen rpm :D

bilden med en röd ring visar dieselpumpen och felet med den innan var att den skulle flyttas lite framåt för att släppa igenom mer diesel. enkelt om man vet men förjävligt om man inte har en susning!

bilden uppe till höger visar sadelstolpen med en vatten temp givare :P


10 sep

Var i kristianstad (Diesel Månsson) idag med båten, tobias och pappa.

Tro det eller ej men nu spinner den som en katt!!!!! efter lite felsökningar och sedan lite inställningar av dieselpumpen på ett helt nytt sätt gick den som fan. startar lättare nu än när den satt i bilen. Problemet innan var att den fick på tok för lite diesel vilket gjorde att inte gasen funkade. Nu låter den fint som fan vid gaspådrag. märks att det är en turbo motor =)

Riktigt schyssta killar på Diesel Månsson! rekomenderar starkt dom om ni har problem med er diesel nån gång =)

länk till provstart av motorn :D 

http://www.youtube.com/watch?v=cw2ahBATOcw

Nu finns det mycket att göra igen!!:D




2 sep

Provade starta den idag med. Gick igång hyffsat enkelt och gick fint i ca 3 min, sen dog den. Provade att starta den igen men då går den bara igång sen dör den direkt... efter ett par försök la vi av.
PLockade av locket på spridaren och kollade om spridaren gav utslag vid start, vilken den gjorde.. Provade att strypa lufttillförseln lite men det gick inget vidare. 

Ny diagnos: Startar lätt första gången men dör efter några minuter. Därefter dör den direkt när den startat. Varken kylarvatten elelr något på motorn har hunnit bli speciellt varmt på den tiden.  

1 sep

Efter att ha flyttat varvtalsgivaren så den var 0.3 mm från responsbiten gjordes ett startfösök till. dock utan reslutat. Vi gav oss istälelt på att försöka ställa in spridaren då det kan vara det enda som är rätt... När vi läst igenom en massa papper om hur man gör och letet upp värdena som man ska ha skruvades grenrören, insprutningsrören och bultarna till spridaren av. Ett hyper känsligt mätinsterument placerades rakt framför spridaren så vi kunde mäta hur många mm den skulle flytta sig ( svårt att förklara) Hur som helst visade det sig att värdet var 1.09 nu. Rätt värde för en ny motor skulle va 0.95 +/- 0.03 mm och för en gammal 0.90 mm +/- o0.03 mm. Efter ca en timmes fin justering blev det rätt och insprutningsrören monterades igen. När vi luftat systemet åkte även grenrören på. På tredje startförsöket gick motorn igång :D:D:D äntligen!!!
Den snurrade i ca 1.5 min innan den dog. När vi provade att starta igen gick den igång men dog direkt. efter tre likadana försök lade vi ner.

En ny diagnos nu! Det vi spekulerar i nu är att någon temp givare går in och stoppar motorn kanske.. ska prova några fler gånger så vi är säkra.

29 maj

Dags att felsöka. vi började med varvtalsgivaren som först kollades så den fungerade och sedan att sladdarna var rätt inkopplade. Allt stämde korrekt. Det som kan ha varit problemet är att den var ungefär 1 cm från responsdelen på svänghjulet. Detta avstånd minskades till 0.8 mm. 

Vi fortsaatte sedan med gasreglaget som efter en stunds mätningar som också den var korrekt inkopplad. konstigt..

Till sist kollade vi om luft temp givaren fungerade genom att mäta resistansen om man värmde den. den fungerade och även kablarna till den var korrekt inkopplade..

Efter alla "felsökningar" gjordes ett startförsök, dock utan resultat.... =(   

28 maj

Var på Theanders i Lund strax innan 9 på morgonen med båten. Anders, (min kontaktperson där) bad oss ställe båten utanför garaget så skulle dom höra av sig sen när dom var färdiga. Vid 4 tiden hämtades båten hem och vi fick tre feldiagnoser efter att dom felsökt med deras dator.
1. hastighetsmätare inte inkopplad (dom menar gasreglaget)
2. Varvtalsgivaren ger inte respons till spridaren
3. luft temp mätaren inte inkopplad

med dessa resultat var vi redo att felsöka själva nu =)


RSS 2.0